Week 20

terug naar weekoverzicht

14 mei

René is nu verrot na 750 kilometer door sneeuw en regen.. Motor nog oké. Bakker nog heel en zijn stemming prima. De ergste kou is over. Op de Pampa´s was het pittig fris.. Nieuw verhaal onderweg. Hangt van Henk de Velde af. Als Henk nog met zijn zeilschip in Puerto Montt ligt dan rijdt René er morgen naar toe, anders een paar dagen in San Carlos de Barriloche om te trainen en te schrijven.

15 mei

Het schemert nog als de motor warmdraait.. Ik knoop m'n kleding zo goed mogelijk dicht want het is krankzinnig slecht weer. De koude is verdwenen maar heeft plaats gemaakt voor storm en regen. Voor wachten ben ik te onrustig want ik wil graag zeezeiler Henk de Velde opzoeken die nog in de 350 kilometer verder gelegen haven van Puerto Montt schijnt te liggen. Dat was in Ushuaia mislukt door de kapotte motorfiets. Ik ben ongeduldig bij de Chileense grens dus de ambtenaren doen moeilijk. De weg klimt over een 1250 meter hoge pas en de mist ontneemt alle zicht maar gelukkig ijzelt het deze keer niet. Aan de Chileense zijde van de Andes droogt 't op en ik boender over de Pan American naar het zuiden hopende dat er deze keer niemand met een radergun tussen de vangrails zit om me een boete te geven. Hier zijn weer tolwegen en is de benzine 3x zo duur. Rond de middag rijd ik richting Marina del Sur, de jachthaven van Puerto Montt en zie vanuit de verte de groene Campina, het schip waar Henk de Velde mee op weg is voor de "onmogelijke reis", liggen. (www.henkdevelde.nl)
Hij is onze enige echte solo zeezeiler die 3 keer per catamaran een aanval heeft gedaan om het non-stop record rond de wereld in handen te krijgen.

Ik wandel naar het einde van de steiger om te kijken of Henk "thuis" is. Ik zie kwasten en potten verf staan want onderhoud aan zo'n schuit is een continu bedrijf. Hij blijkt rond te scharrelen in z'n boot en ik word van harte welkom geheten en mag aan boord. Henk verschuldigd zich voor de rommel. Er is olielekkage aan de motor en het hele blok hangt in de takels midden in de boot. We praten 2 uur over zeilen en reizen en waarom… (omdat thuis komen zo leuk is).

Om 4 uur zeg ik gedag en besluit nogmaals 350 kilometer door opnieuw sloten met water te rijden naar Temuco voor onderhoud aan brommer en mezelf. Daar liggen ook onderdelen die voor de zoveelste keer onvermoeibaar verzorgd zijn door Frank Mos van Mobu Motors…. Verzopen maar prima gemutst kom ik om 8 uur 's avonds aan…

17 mei

Zit opnieuw in Puerto Montt. Mijn onderdelen waren nog niet in Temuco gearriveerd dus kon niet werken aan de motor. Ben de 350 kilometer teruggereden om opnieuw te kijken bij Henk de Velde. Heb gisteren de hele avond zitten ouwehoeren en hij is een goed verteller en apart mens. Erg veel plezier aan beleefd en kwam pas om 1 uur 's nachts thuis.

Ik ga vandaag weer naar de haven want de "Campina" moet eruit om geschilderd te worden en ben nieuwsgierig..

Het is hier prachtig rustig weer met een waterig zonnetje. Heb een goed plekkie, kan schrijven, supermarkie, bakkie koffie en voel me verders ook prima.